More

    Cand misticul devine mainstream: Cum tarotul a devenit un fenomen de ingrijire de sine

    Cand Jessica Dore crestea, mama ei avea un pachet de tarot din care tragea carti – spre mortificarea crescanda a fiicei ei. In copilarie, Dore a fost de acord cu ea ca distractie de ghicire. Dar „in adolescenta, era un fel de „Gandeste-te de treburile tale””, spune ea ironic.

    Insemna ca Dore era cel putin familiarizata cu tarotul. Pachetul de 78 de carti, impartit intre arcane majore si arcane minore („secrete mai mari” si „secrete mai mici”), este folosit cu diferite grade de sinceritate pentru a diviniza trecutul, prezentul si viitorul. „Dar nu am avut niciodata sentimentul ca ar putea fi ceva care ar fi de valoare pentru mine in viata mea”, spune Dore.

    Apoi, un deceniu mai tarziu, Dore a organizat o cina la care doi prieteni au adus un pachet de tarot. I-au oferit o lectura „uimitoare”, spune ea, care a aruncat o lumina noua asupra unei perioade grele prin care trecea. „Cartile m-au facut sa ma simt vazut si inteles intr-un mod cu care nu eram obisnuit.” Experienta i-a deschis mintea catre potentialul tarotului de a schimba perspectivele si de a ilumina posibilitatile. Ea si-a achizitionat un pachet propriu si a inceput sa traga carti dupa munca in fiecare seara.

    La acea vreme, Dore avea peste 20 de ani, o poeta cu o diploma in comunicare, lucra ca publicist la o editura de manuale de psihologie si de autoajutorare. Fusese uimita de modul in care cercetarile pe care le-a intalnit prin slujba ei ar putea ajuta oamenii sa obtina o noua perspectiva asupra gandurilor, sentimentelor si comportamentelor lor – daca ar fi stiut sa le caute.

    Tarotul, se gandi ea, ar putea fi un canal similar pentru constientizare si introspectie. Aceste doua componente – bariere in calea autoajutorarii si tarotul ca cale catre aceasta – au calatorit impreuna in mintea lui Dore, culminand cu o „casatorie ciudata si putin probabila”: ea a devenit asistenta sociala autorizata si cititoare de tarot cu norma intreaga.

    Pe Twitter, peste 130.000 de persoane (impreuna cu 52.000 pe Instagram) urmaresc extragerea zilnica a unui card a lui Dore, pe care apoi o conecteaza la concepte psihologice, legende, mituri si diverse ca un prompt pentru introspectie.

    Ea leaga cele cinci cupe, de exemplu, de antrenamentul flexibilitatii cognitive, propunand extinderea gandirii cuiva ca o cale departe de a declansa gandurile; in timp ce cartela solara ar putea lumina raspunsuri sanatoase la respingere.

    Cartea de azi. Uneori este util sa reformulati experientele dificile intr-o lumina mai „pozitiva”, dar este dificil sa faceti acest lucru fara a trata gandurile si sentimentele dureroase ca fiind gresite sau inferioare sau incercand sa le evitati. 

    Acum, Dore si-a extins scrisul cerebral despre „experienta umana prin tarot” intr-o carte, Tarot For Change: Using the Cards for Self-Care, Acceptance and Growth. Cu acest ghid practic, atent referit, Dore reuneste stiintificul si arcanul, doua sfere considerate mult timp antitetice – dar din ce in ce mai putin.

    Tarotul se numara printre o serie de practici mistice care au cunoscut o renastere generala in ultimii ani. Cel mai evident este astrologia, acum aproape adiacenta psihanalizei in lexicul nostru comun – dar exista si psihici, reincarnare, energii spirituale de sustinere (cum ar fi manifestarea) si chiar vrajitorie.

    In 2018, Centrul de Cercetare Pew a descoperit ca sase din 10 americani (atat cu afilieri religioase, cat si fara) au avut cel putin o credinta new age. Printre explicatiile oferite s-au numarat internetul care conecteaza subculturi si oameni cu opinii alternative, casele de moda care isi aduc imaginile in prim-plan si declinul crestinismului si comunitatii din vest.

    Mai presus de toate, aceasta noua zori a noii ere a fost incadrata ca un raspuns la anxietatea larg raspandita si instabilitatea sociopolitica; ca o incercare de a gasi sens intr-o lume impermeabila, haotica.

    Pe TikTok, cartile de tarot sunt desenate de algoritmi. Chiar si ziarul Sun si-a publicat recent propriul ghid pentru arcane majore si minore, un semn sigur al traficului constant de cautare online pentru indrumare spirituala.

    Dar tarotul, asa cum este practicat de Dore, nu ofera atat de mult raspunsuri, cat genereaza mai multe intrebari. „Nu prezici viitorul – doar explorezi, privesti imaginile si activezi imaginatia”, spune ea la Zoom din casa ei din Philadelphia.

    Dore aseamana cartile de desen cu yoga: o disciplina zilnica de ingrijire de sine, care contine „date spirituale profunde” care trebuie experimentate mai degraba decat intelectualizate. „Am ajuns la tarot nevoind sa-mi dau seama cum sa am mai multa grija de mine, cum sa ma confrunt cu mine, sa ma arat pentru mine”, spune ea. (Intr-adevar, Dore face doua ore de Ashtanga yoga in fiecare dimineata, dupa 45 de minute de jurnal – daca viata neexaminata nu merita traita, a ei este castigata cu greu.)

    Cand si-a inceput ritualul de noapte de a trage carti, Dore a descoperit ca ceea ce a aparut a dat forma gandurilor si sentimentelor ei, in acelasi mod cum ar face un mesaj de scris. Opt de sabii – transmiterea unui sentiment de a se simti victimizat sau prins in capcana – de exemplu, ar putea-o determina pe Dore sa reflecteze daca evita emotiile dificile.

    Pe langa faptul ca a servit ca un stimulent pentru introspectie, trecutul povestit al cartilor a facut-o pe Dore sa se gandeasca la repetarea istoriei – naratiuni circulare si imagini in oglinda prin literatura, folclor si legende. „Mi s-a parut foarte hranitor, doar sa spun: „Cineva a desenat aceasta ilustratie; cineva a creat aceste diverse interpretari – asta inseamna ca nu sunt singur.”

    Considerat in aceasta lumina, tarotul are mai multe in comun decat s-ar putea crede cu terapia. Dupa cum subliniaza Dore, Carl Jung a studiat arhetipurile, simbolurile si sincronicitatea in cautarea de a intelege psihicul uman.

    Astazi, terapia cognitiv-comportamentala – folosita pe scara larga ca tratament pentru depresie si anxietate – se concentreaza pe schimbarea modului in care gandesti pentru a-ti sustine bunastarea. Si alte modele bazate pe dovezi se bazeaza foarte mult pe metafore pentru a aduce schimbari (terapie de acceptare si angajament).

    Ca set de imagini si idei derivate din intelepciunea antica, tarotul are un potential similar de transformare si crestere, spune Dore. Ea se refera la definitia psihologului american James Hillman a „psihologizarii: ori de cate ori reflectia are loc in alti termeni decat cei prezentati”.

    Dore este clara cu privire la limitele acestui lucru: tarotul nu este terapie, la fel cum ea nu este terapeut (desi a primit pregatire clinica ca parte a masterului). Dar asta nu inseamna ca nu exista niciun beneficiu terapeutic in proiectarea vietii noastre interioare pe un card.

    „Limba te poate bloca si te poate debloca”, spune Dore. „Tarotul este un set de metafore care pot ajuta pe cineva sa inteleaga ceva: as putea doar sa ti-l spun, sau ai putea sa te uiti la o imagine si s-ar putea sa se cufunde cu adevarat.”

    Dupa aproape 100 de ani de munca pentru a fundamenta psihologia in dovezi si studii empirice, am putea vedea astfel de influente idiosincratice ca in afara domeniului stiintific. Dar de-a lungul istoriei omenirii, spiritualitatea a luat in considerare conceptele de sanatate mintala si bunastare – nu neaparat reductiv.

    Un rezultat al imbratisarii de „bunastare” din secolul 21 este cresterea constientizarii si acceptarii beneficiilor reale ale practicilor non-clinice, cum ar fi meditatia, yoga, petrecerea timpului in natura, jurnalul si medicamentele care modifica mintea.

    Tarotul ar putea fi vazut in felul acesta, spune Dore – ca o interventie inradacinata intr-o traditie mistica, precum mindfulness. Este posibil sa acceptam „alte moduri de a cunoaste”, sugereaza ea, fara a nega sau submina stiinta.

    Cu siguranta, grija si simtul palpabil al responsabilitatii cu care Dore isi abordeaza munca ar putea sa-i surprinda pe cei care vad tarotul ca fiind esential exploatator, distractia cretinului si a credinciosului. Inlaturarea tarotului – si, de asemenea, a astrologiei, un alt interes popular in randul femeilor tinere – sugereaza adesea a caror suferinta este luata in serios.

    Dore nu se vede ca lucrand intr-un context explicit feminist. Dar ea sugereaza ca oamenii care nu se simt reprezentati in paradigme acceptate sau inclusi in mediile clinice ar putea beneficia cel mai mult de abordarile alternative ale vindecarii. (Dore a efectuat un stagiu de un an la o clinica pentru tulburari de alimentatie, unde cardurile au fost folosite pentru un efect „uimitor”.)

    „Pentru acei oameni care nu se simt vorbiti de unele dintre interventiile care se bazeaza pe dovezi, tarotul face o usa pentru ca oamenii sa apara si sa spuna: „Iata ce am nevoie”, in loc sa le spuna: „Iata ceea ce aveti nevoie”. nevoie”, spune ea.

    Scopul nu este acela de a arunca fapte, adevar sau stiinta, spune Dore – ci de a face loc magiei, de mult „relegata la margini”. Definitia ei preferata este de la autorul crestin anonim al Meditatiilor asupra tarotului: folosirea subtilului pentru a influenta densul.

    In termeni psihologici, asta ar putea insemna pur si simplu o mai mare constientizare a modului in care gandurile si emotiile noastre (subtilele) ne modeleaza actiunile si comportamentele (cele dense).

    Intr-o lume care nu a trasat o linie atat de puternica intre stiinta si spiritualitate, sugereaza Dore, „poate ne-am intelege mai bine comportamentele noastre ca consumatori, ca activisti; locurile de munca pe care le alegem, lucrurile pe care ne petrecem timpul. La ce servesc aceste lucruri? La ce altare ne inchinam? Pare foarte idealist – dar asa gandesc eu despre asta.”

    Asa cum este, tendinta actuala pentru tarot l-a vazut absorbit si reambalat de fortele fara minte ale capitalismului pe care isi propune sa le contracareze. Acolo unde Pamela Colman Smith – ilustratoarea omniprezentului pachet de tarot Rider-Waite – a murit fara bani si necelebrata, acum exista pachete de tarot tematice, de la pisici la raufacatori Disney.

    Urban Outfitters vinde o carte de colorat cu tematica tarot (sau „calatorie de colorat de crestere personala”) si un set de cocktail „inaltator spiritual”, cu „semnificatii inspirate de tequila pentru toate cele 78 de carti”. La nivelul superior, Dior a debutat „rochii tarot” pentru linia sa couture de primavara 2021. Puteti chiar sa va cititi cartile la Selfridges din Londra.

    Dupa cum a scris filozoful german Theodor Adorno in 1953, despre popularitatea astrologiei: „tipul de regresie foarte caracteristic persoanelor care nu se mai simt a fi subiectii autodeterminati ai destinului lor, este concomitent cu o atitudine fetisista fata de exact aceleasi conditii care tind sa le dezumanizeze”.

    Dore, de asemenea, scrie despre cartea de car si despre limitele puterii de vointa: „Capitalismul nu este construit pentru a invata descoperirea caii; este construit pentru a preda conformitatea intr-o cale prestabilita.” Dar ea sugereaza ca tarotul ar putea dezvalui un alt mod – asa cum au facut intotdeauna povestile si simbolurile, separat de orice intrebare daca sunt inradacinate in fapt.

    „V-as provoca sa considerati ca acest set de imagini – care sunt derivate direct din mitologie si basme populare si basme in multe cazuri, si chiar din religie si spiritualitate – ar putea avea, de asemenea, sens, daca puteti iesi din mentalitatea rigida.”

    Chiar daca magia este un salt prea departe, in „recuperarea imaginatiei din stransoarea indoielii si a rationalismului”, tarotul ne poate permite cel putin sa ne imaginam o lume mai buna: primul pas spre crearea ei.

    Un ideal al tarotului este sa experimentezi „totalitatea lucrurilor”, spune Dore: acolo unde nimic nu este alb si negru, chiar si contrariile aparente sunt identice in natura si „toate lucrurile, oricat de conflictuale aparent, pot exista impreuna”. Acest lucru seamana izbitor cu multe viziuni indigene asupra lumii – fiind din ce in ce mai recunoscute ca fiind esentiale in lupta impotriva crizei climatice.

    Cofondatorul The Extinction Rebellion, Gail Bradbrook, si cercetatoarea feminista Angela Davis, au vorbit, de asemenea, despre ceva asemanator cu definitia lui Dore a magiei in activismul lor: posibilitatea de a realiza ceea ce pare imposibil acum.

    Tarotul ne cere pur si simplu sa fim deschisi la el, spune Dore. „Lucru frumos despre tarot este ca vei intalni cartea unde esti gata sa mergi.”

    Recente

    Related articles

    Vrei o consultatie de Tarot Instant?

    Afla acum adevarul la intrebarile care te framanta!

    Tarot Online. Specialisti nostri te vor ajuta.
    Prezicerea viitorului prin ghicitul in carti este la indemana ta.
    Apeleaza la tarotul online pentru aflarea destinului tau in toate amanuntele sale.